2020-11-12 11:20-11:40 [B2-3] 보강시스템
중파 비컨 서비스 동향과 기술전망
한영훈, 박슬기, 박상현*
중파 비컨 서비스는 해양 분야의 대표적 위성항법 보강서비스이다. 국제항로표지협회(IALA)는 회원국에게
중파 비컨 시스템 구축과 서비스를 권고하고 있으며, 우리나라도 1999년 서해안 서비스를 시작으로 현재는 해상과 육상
모두에 중파 비컨 서비스를 제공하고 있다. 미국은 우리나라와 유사한 중파 비컨 전국망 서비스를 제공하고 있는 대표적
국가였으나, 수년 전에 중파 비컨 서비스의 점진적 중단을 발표하였다. 더불어 미국의 중단 결정에 동조하는
국가들이 늘어남에 따라 위성항법시스템에 절대적으로 의존하고 있는 해상항법의 위험도가 증가할 수밖에 없다는 문제도
제기되고 있다. 본 논문에서는 세계 각국의 중파 비컨 서비스 운영과 계획에 대해 알아본다. 그리고 중파 비컨 서비스 유지
또는 중단 결정을 내리기
위해 사전에 필수적으로 고려해야 할 사항이 무엇인지 도출한다. 마지막으로 본 논문은 우리나라가 운영하고 있는
중파 비컨 서비스를 도출된 고려사항을 기준으로 분석하고, 향후 서비스 방향을 제시하며, 제시된 방향으로 진화하기 위해
확보해야 할 기술이 무엇인지 제안한다.
MF Beacon Service Trends and Technology Outlook
Younghoon Han, Sul Gee Park, Sang Hyun Park*
The medium frequency (MF) beacon service is a representative augmentation service for global navigation satellite system (GNSS) in marine field. The international association of marine aids to navigation and lighthouse authorities (IALA) recommends member countries to build and serve MF beacon systems, and the Republic of Korea (ROK) also provides the MF beacon service for both sea and land, starting with the west coast service in 1999. The United States (US) was one of the countries that provided a similar nationwide MF beacon service to the ROK, but announced a gradual suspension of the MF beacon service a few years ago. In addition, as more countries agree with the US decision to suspend their operation, the risk of maritime navigation, which is absolutely dependent on GNSS, is increasing. In this paper, we look into the operation and planning of the MF beacon services in major countries of the world, and draw up what is essential in advance to make the decision to maintain or discontinue the MF beacon service. Finally, this paper analyzes the MF beacon service operated by our country on the basis of the considerations drawn up, presents the future service direction, and proposes what technologies need to be secured to evolve in the direction presented.
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Speaker 한영훈 선박해양플랜트연구소 |
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