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   PS-04김성진-소켓.pdf (329.2K)
2020-10-16 13:30-14:30 [PS-04] Poster

소켓 접촉식 자동 충전 전기버스의 저가형 항법 모듈 기반 운전자 지원 시스템 기술 구현에 관한 연구
김성진, 최경수, 성태경*


국내 시내 버스가 전기버스로의 전환이 증가함에 따라 한정된 주행 가능 거리를 늘리기 위하여 소켓 접촉, 팬터그라프, 무 선 충전 등 다양한 충전 방식과 그 구현에 필요한 기술들의 단체 표준화 및 기술 개발이 활발히 연구되고 있다. 각 기술들 은 전기 버스의 정차 위치에 따라 충전 시작 및 최적 충전이 가능하기 때문에 가장 핵심이 되는 요소 기술은 충전 인프라에 정확하게 전기 버스를 최적의 충전 위치에 도달 시킬 수 있는 유도(Discovery) / 결정(Fine Positioning) 기술이다. 시내 전 기 버스는 자율주행이 아닌 운전자가 운행을 하기 때문에 운전 실력에 따라 충전 위치가 변동하여 충전 효율이 낮아져 운 전자를 보조할 수 있는 시스템이 필수적이라 할 수 있다. 본 논문에서는 앞서 기술한 전기 버스의 충전 방식들 중 소켓 접 촉식 전기 버스에 대해 저가형 항법 모듈을 활용한 최적 충전 위치 유도 및 결정 기술의 운전자 지원 시스템 기술에 대해 제안하고자 한다.


A Study on the Implementation of Driver Assistance System Technology Based on Low-Cost Navigation Module for Socket Contact Automatic Charging Electric Bus

Sung-Jin Kim, Kyoung-Soo Choi, Tae-Kyung Sung*


As the conversion of domestic city buses to electric buses increases, group standardization and technology development of various charging methods such as socket contact, pantograph, and wireless charging, as well as technologies necessary for implementation thereof, are being actively studied in order to increase the limited driving distance. Each technology is capable of starting charging and optimal charging according to the stopping position of the electric bus, so the most important technology is the guide (discovery) / decision (fine positioning) technology that can accurately reach the charging infrastructure for the electric bus at the optimum charging position. Since city electric buses are operated by the driver rather than autonomous driving, the charging position varies according to driving skills, reducing charging efficiency, and a system that can assist the driver is essential. In this paper, we propose a driver assistance system technology for inducing and determining the optimum charging position using a low-cost navigation module for a socket-contact electric bus among the aforementioned charging methods for electric buses.


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김성진
한국자동차연구원