2024-11-07 16:50-17:10 [C4-3] 정밀항법 4
네트워크 외부 사용자의 무결성 감시를 위한 네트워크 RTK 보정정보 잔여오차 모델링
이예빈, 차윤호, 박병운*
Network Real-Time Kinematics (RTK) 기법은 기준국 네트워크를 활용한 반송파 측정치 기반의 정밀 측위 기법으로, 단일 기준국을 활용하는 기존 Real-Time Kinematics (RTK) 기법의 기저선 거리로 인한 한계
를 극복하기 위하여 제안되었다. Network RTK 기법은 주로 측량 및 측지 분야에 사용되어 왔으며, 사용자의 센티미터급 위치 정확도 확보를 중점으로 연구되어 왔다. 그러나 최근 선박, 육상 교통 등 다양한
이동체 분야에서 자동화 시스템 구축을 위한 고정밀 측위 서비스 수요가 증가하며, Network RTK를 동적 시스템에 활용하기 위한 관심이 증가하고 있다. Network RTK 기법을 동적 시스템에 적용하기 위해서는
정확도뿐만 아니라, 각 분야에서 요구되는 수준의 무결성을 확보하는 것이 필수적이다. 동적 시스템의 경우, 실시간으로 자신이 구한 위치해의 실제 오차를 알 수 없으므로 무결성 감시를 위해 산출된 위치해
의 오차 수준을 추정해야 하며, 정밀 측위 서비스 제공자는 제공하는 보정정보의 오차 수준을 사용자에게 제공할 수 있어야 한다. 이를 위하여, Network RTK 보정정보의 잔여오차 모델링에 대한 연구가 수행
된 바 있으나, 이는 주로 육상 분야와 같은 네트워크 내부 사용자를 중점으로 진행되었다. Network RTK 활용 범위를 선박과 같은 네트워크 외부 동적 사용자로 확장하기 위해서는 네트워크 외부에서의 보정
정보 잔여오차 모델링이 필요하다. 따라서, 본 논문에서는 Network RTK 보정정보의 동적 시스템 분야 활용을 위한 네트워크 외부 보정정보 오차 수준 모델링 기법을 제안한다.
Modeling Correction Residual Errors for Integrity Monitoring of Network RTK External Users
Yebin Lee, Yunho Cha, Byungwoon Park*
The Network Real-Time Kinematics (RTK) technique is a carrier phase-based precise positioning method that leverages a network of reference stations, proposed to overcome the limitations associated with
baseline distances in traditional RTK, which uses a single reference station. Network RTK techniques have primarily been used in surveying and geodesy, with research focused on achieving centimeter-level
positioning accuracy for users. However, with the growing demand for high-precision positioning services in various mobile applications, such as in the maritime and automotive sectors, interest in applying
Network RTK to dynamic systems is increasing. To apply the Network RTK technique to dynamic systems, it is essential to ensure not only accuracy but also that the integrity requirements specific to each field
are met. In dynamic systems, the actual error of the estimated position solution cannot be known in real-time, making it necessary to estimate the residual error of the estimated position for integrity monitoring.
Consequently, precise positioning service providers must be able to provide the stochastic uncertainty of the correction information. Although research on modeling the residual errors of Network RTK correction
has been conducted, it has mainly focused on users within the network, such as those in land-based applications. To extend the use of Network RTK to dynamic users outside the network, such as in maritime
environments, modeling the residual errors of correction for external users is necessary. Therefore, this paper proposes a method for modeling residual errors of Network RTK corrections, aimed at expanding the
use of Network RTK in dynamic systems, particularly for users outside the network.
Keywords: network RTK, integrity, residual modeling
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Speaker 이예빈 세종대학교 |
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