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2023-11-02 13:30-14:30 [P-27] Poster

커넥티드카 정밀측위 서비스 제공을 위한 SSR 보정정보 플랫폼 기반의 L1/L5 이중주파수 위성수신기 성능 분석
최동욱*, 이준식


본 논문에서는 커넥티드카 정밀측위 서비스 제공을 위한 SSR 보정정보 플랫폼 기반의 L1/L5 이중주파수 위성수신기 성능 분석 결과를 제시한다. SAE International은 고속도로에서 운행하는 자율 주행 차량의 정밀측위 오차범위 요구사항을 횡방향 0.57 m, 종방향 1.40 m 그리고 수직방향 1.30 m로 제시하고 있다. 기술적 요구사항을 충족시키기 위해 레이다, 라이다, 비전 등, 다양한 기반 기술 이 제안되고 있으며, 특히 위성항법을 이용한 정밀측위는 다양한 센서기반 기술과 융합되는 핵심기술로 고려되고 있다. 본 논문에서는 다수의 커넥티드카에 네트워크기반 정밀측위 서비스 제공을 위해 적합한 기술로 제시되고 있는 SSR 보정정보 플랫폼 기반의 L1/L5 이중 주파수 위성수신기의 성능을 분석하였다. 제안된 시스템은 커넥티드카 정밀측위 서비스를 제공함에 있어, 산학계에서 다양하게 제시되고 있는 정밀측위 요구사항을 만족할 수 있음을 보여준다.


Performance Analysis of L1/L5 Dual-Frequency GNSS Receiver Based on SSR Correction Data Platform for Providing Connected Vehicle Precise Positioning Services

Dongwook Choi*, Junsik Lee


In this paper, we present the performance analysis of L1/L5 dual-frequency satellite receiver based on SSR correction data platform for providing connected vehicle precise positioning service. SAE International sets the precision positioning requirements for autonomous vehicles operating on highways as a lateral error bound of 0.57 m, a longitudinal bound of 1.40 m and a vertical bound of 1.30 m. To meet the technical requirements, various positioning technologies such as radar, lidar and vision are proposed. In particular, precise positioning techniques using global satellite navigation system is considered as a core technology that converges with various sensor-based technologies. In this paper, the performance of L1/L5 dual-frequency satellite receiver based on SSR correction data platform, which is proposed as an affordable technique for providing network-based precision positioning services to a large number of connected vehicles, is analysed. The analysed result shows that the proposed system can satisfy the various precision positioning requirements proposed by industry and academia in providing connected vehicle precise positioning services.

Keywords: GNSS, SSR, RTK, dual frequency


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최동욱*
KT