2022-11-03 16:10-16:30 [D4-1] 정밀항법
테스트베드 환경 지상기반 센티미터급 해양 정밀 PNT 시스템 개발
박슬기*, 김기민, 전태형, 송재영, 박상현
해양 4차 산업으로 자율운항선박, 도선지원, 항만 물류 자동화의 기술개발로, 주요 항만 및 연안에서 센티미터급의 정확한 위치 정보와 무결성 정보가 필수적이다. 육상에서 센티미터
급 측위 서비스를 제공하는 Virtual Reference Station (VRS) 서비스는 네트워크를 벗어난 항만 및 연안에서 정확도를 보장하기 어려우며, 무결성 정보를 제공받지 못한다. 2020년 4월부
터 기술개발 중인 지상기반 센티미터급 해양 정밀 PNT 서비스 (Precise POsitioning and INTegrity monitoring, POINT)는 국내 연근해에서 센티미터급의 측위정확도 (≤ 10 cm) 구현을 목
표로 한다. 본 논문에서는 테스트베드인 서해 북부지역 (대산항) 기반으로 POINT 시스템 설계와 결과에 대하여 기술한다. 테스트베드 기반 POINT 시스템은 서해 북부 지역의 기준국
과 중앙처리국으로 구성되며, 기준국에서 GPS 신호를 수신하여, 실시간으로 중앙처리국에서 센티미터급의 보정정보를 생성하여 방송한다. 실시간으로 연속적인 센티미터급 보정정
보를 생성하기 위하여 기준국과 중앙처리국의 요구사항을 정의하고 설계하였다. POINT 시스템 구현을 통해 테스트베드 기반으로 설계 및 개발결과를 성능검증 하였다. 본 연구를 통
해 추후에는 전국망 기반의 POINT 시스템을 설계 및 개발하고자 한다.
Implementation for Ground-based Maritime Precise PNT System on the Test-bed
Sul Gee Park*, Gimin Kim, Tae Hyeong Jeon, Jae Young Song, Sang Hyun Park
With the technological development of autonomous ships, automatic docking, and smart port as the fourth maritime industry, centimeter-level accurate positioning information and integrity
information are essential in major ports and coasts. Virtual Reference Station (VRS) service that provides centimeter-level positioning service on land is difficult to guarantee accuracy in
ports and coasts out of the network, and integrity information is not provided. The ground-based centimeter-level maritime precise PNT service (Precise POsitioning and INTegrity
monitoring, POINT), which is under technology development since April 2020, must satisfy the centimeter-level positioning accuracy (≤ 10 cm) in the domestic coastal waters. This paper
describes the design and results of the POINT system based on the Test-bed, the northern part of the West Sea (Daesan Port). The test-bed based POINT system consists of reference
stations and central station in the northern part of the West Sea, receives GPS signals from the reference station, and generates and broadcasts centimeter-level corrections from the
central processing station in real time. The requirements of the reference station and the central station were defined and designed to generate continuous centimeter-level corrections in
real time. The designed POINT system was developed and the performance was verified based on the test-bed. Through this study, we plan to design and develop a nationwide
network-based POINT system in the future.
Keywords: maritime precise positioning, PPP-RTK, ground-based system
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Speaker 박슬기* 해양 PNT 통합 연구단 |
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