2025-11-05 15:50-16:10 [FS-03] 국가 PNT 정책포럼 Session
해양 PNT 인프라의 현황과 발전 전망
구자헌
해양분야에서 PNT 활용은 선박의 항해 지원은 물론이고 자율운항선박, 수로측량, 해양토목공사, 선박자동접안, 해양관측 등 그 쓰임세가 광범위하다. 국립해양측위정보원은 해양의 PNT 서비스를 담당하는 국가기관으로 위성항법보정시스템과 지상파항법시스템, 스마트항로표지서비스, 해로드 앱 서비스를 담당하고 있다. 위성항법보정서비스는 기존의 미터급 서비스에서 센티미터급 서비스로 발전해가고 있으며, 지상파항법시스템은 위성항법의 취약성 완화를 위해 서해 북부해역을 대상으로 시범서비스가 진행중이다. 고전적인 항로표지시설도 장비의 현대화와 다양한 센서 부착을 통해 해양정보를 수집하고 해양안전정보로 재 탄생하고 있다. 스마트폰을 기반으로 하는 해로드 앱 서비스는 해양레져 활동이나 낚시인들의 바닷길 안내와 긴급구조 요청에 실질적인 도움을 주고 있으며, 지속적인 기능개선이 이루어 지고 있다.
The utilization of PNT in the maritime sector is extensive, encompassing not only the support of ship navigation but also autonomous vessels, hydrographic surveying, marine civil engineering, automated ship berthing, and marine observation. The National Maritime Positioning, Navigation, and Timing Office (NMPNT) is a national institution responsible for maritime PNT services, handling the Satellite Navigation Augmentation System, Terrestrial Navigation System, Smart Aids to Navigation Service, and the Hae-Road App service. The Satellite Navigation Augmentation Service is progressing from the existing meter-level service to a centimeter-level service, and a pilot service for the Terrestrial Navigation System is underway in the northern waters of the West Sea to alleviate the vulnerabilities of satellite navigation. Classical Aids to Navigation facilities are also being reborn as maritime safety information by modernizing equipment and attaching various sensors to collect marine information. The smartphone-based Hae-Road App service provides practical assistance with sea route guidance and emergency rescue requests for marine leisure activities and fishermen, and continuous function improvements are being made.
Keywords: marine PNT, DGNSS, enhanced Loran, smart AtoN
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Speaker 구자헌 국립해양측위정보원 |
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