2025-11-06 10:00-10:20 [A1-4] Multi-layer PNT (1)
LEO PNT 설계 방법론
이현중, 이수빈, 원종훈*
저궤도 항법위성 (Low Earth Orbit Positioning, Navigation, and Timing, LEO PNT)은 기존 중·고궤도 위성항법시스템 (Medium Earth Orbit Global Navigation Satellite System, MEO GNSS) 대비 다양한 이점
을 제
공하며, PNT 분야의 게임체인저로서 주목받고 있다. LEO PNT 시스템 설계는 GNSS 설계 방법론을 기반으로 하되, 다계층 항법위성 (Multi-Layered PNT) 체계 구축을 위한 추가 요소를 함께 고려해야 한
다.
본 논문은 기존 GNSS 개발 과정에서 확립된 기초 설계 방법론을 다루며, 임무 고수준 정의, 임무 요구사항, 시스템 요구사항, 신호 설계로 이어지는 일련의 과정을 개략적으로 설명한다. 이를 기반으로,
LEO
PNT 설계 시 다계층 항법 시스템 확장을 고려한 최적화된 설계 가능성을 논의한다.
Methodology for LEO PNT Design
Hyun-Jung Lee, Subin Lee, Jong-Hoon Won*
Low Earth Orbit Positioning, Navigation, and Timing (LEO PNT) systems offer a wide range of advantages over conventional Medium Earth Orbit Global Navigation Satellite Systems (MEO GNSS), positioning
themselves as a new game-changer technology in the PNT domain. The design of LEO PNT systems builds upon the established methodologies of GNSS design but must additionally account for factors
required to realize a multi-layered PNT architecture. This paper reviews the fundamental design methodology of GNSS development, covering the sequence of mission definition, mission requirements,
system
requirements, and signal design. Based on this methodology, the paper discusses the feasibility of an optimized LEO PNT design that supports the expansion toward a multi-layered navigation system.
Keywords: LEO, LEO PNT, LEO PNT design
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Speaker 이현중 인하대학교 |
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