2024-11-07 16:10-16:30 [B4-1] 재밍과교란2
해상 디지털 정보를 활용한 GNSS 전파혼신탐지 사례분석
손표웅*, 김윤지, 조득재
Global Navigation Satellite Systems (GNSS)의 사용이 증가함에 따라, 이 기술에 대한 과도한 의존이 초래할 수 있는 위협에 대한 인식이 높아지고 있다. 중동과 우크라이나 인근과 같은 분쟁 지역에서는 GNSS
사용이 제한되었다는 보고가 있으며, 한국 또한 북한으로부터 올해에만 두 차례의 GNSS 전파 방해 공격을 겪었다. 이러한 위협의 증가는 효과적인 GNSS 전파 방해 탐지 및 대응 전략의 중요성을 부각시키고
있다. 특히, 해상 환경에서는 지상 기반의 모니터링 시설을 설치하는 것이 현실적으로 어려워 GNSS 방해 신호를 탐지하고 대응하는 것이 더 도전적이다. 해상 환경에서 GNSS 신호 간섭은 Automatic
Identification System (AIS)을 통해 교환하는 선박의 GNSS 위치 정보와 저궤도 위성을 통해 얻어지는 디지털 정보(합성개구레이더, 광학 이미지, GNSS-Reflectometry 등)를 통해 탐지할 수 있다. 본 연구는 이
러한 데이터를 수집하는 방법, 현재 활용 수준을 조사하고, GNSS 간섭의 실제 사례를 분석한다.
Detecting GNSS Interference in Maritime Environments: Case Analysis using Digital Information
Pyo-Woong Son*, Yunjee Kim, Deuk Jae Cho
With the increasing use of Global Navigation Satellite Systems (GNSS), there is growing awareness of the threats posed by over-reliance on this technology. In conflict zones such as the Middle East and near
Ukraine, GNSS usage has been reported to be restricted. Additionally, South Korea has experienced two significant GNSS jamming attacks from North Korea this year alone. This growing threat highlights the
critical need for effective GNSS interference detection and mitigation strategies. Detecting and responding to GNSS interference is particularly challenging in maritime environments, where it is impractical to install
ground-based monitoring facilities. In maritime settings, GNSS signal interference can be detected using the ship’s GNSS position information via Automatic Identification System (AIS) and digital information from
low Earth orbit satellites, such as Synthetic Aperture Radar (SAR), optical imagery, and GNSS-R (GNSS Reflectometry). These technologies provide a multi-faceted approach to monitoring and detecting GNSS
interference. This study examines the methods of collecting these data, their current utilization levels, and analyzes real-world examples of GNSS interference.
Keywords: GNSS, RFI, maritime domain awareness, remote sensing
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Speaker 손표웅* 선박해양플랜트연구소 |
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