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2024-11-08 11:20-11:40 [E6-3] 항법응용

K-UAM의 운용단계를 고려한 RNP 기반의 항법성능 감시 모니터링
박상도, 김진영, 정동원*, 전향식*


한국형 도심항공교통 (Korean Urban Air Mobility, K-UAM) 운용개념서 (Concepts of Operations, ConOps)에 따르면 K-UAM의 항법은 성능기반항법 (Performance-based Navigation, PBN)을 이행하여야 한다. PBN의 하위 개념으로는 지역항법 (Area Navigation, RNAV)과 필수항행성능 (Required Navigation Performance, RNP)이 있으며 그 차이는 탑재성능감시 (On-board Performance Monitoring and Alerting, OPMA) 기능이다. UAM은 도심 환경 내 회랑을 비행할 것이므로 안전한 운용을 위해서는 PBN 중 RNP 기반의 항법성능 모니터링이 요구된다. 본 연구에서는 이러한 K-UAM의 각 비행단계에 따른 시나리오를 고려하였을 때의 적합한 모니터링 방법을 검증하기 위하여 3D 도심환경 시뮬레이션을 통한 사례연구를 진행하였으며 그 결과를 기반으로 항법성능요구도 충족 여부를 확인하였다.


RNP-based Navigation Performance Monitoring Considering the Operational Phases of K-UAM

Sangdo Park, Jinyoung Kim, Dongwon Jung*, Hyangsig Jun*


According to the Korean Urban Air Mobility (K-UAM) Concept of Operations (ConOps), the navigation performance of K-UAM aided by Performance-based Navigation (PBN). The implementation of PBN includes Area Navigation (RNAV) and Required Navigation Performance (RNP), with the primary difference being the On-board Performance Monitoring and Alerting (OPMA) function. Since UAM may be operated in corridors within urban environments, the navigation performance monitoring should be required for safe operation, and therefore, it is deemed necessary to implement RNP-based navigation within PBN. This study conducts a case study utilizing 3D urban simulation in order to validate appropriate monitoring methods and verify whether the navigation performance requirements are satisfied.

Keywords: K-UAM, navigation requirements, on-board performance monitoring and alerting, PBN


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박상도
한국항공대학교