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   정호준357-358.pdf (568.5K)
2023-11-03 13:50-14:10 [A7-2] UAM 항법

UAM을 위한 반송파 위상 시간차분 측정치 기반 RAIM 알고리즘
정호준, 송준솔, 김정범, 기창돈


도심에서 Urban Air Mobility (UAM)을 운용하기 위해선 다양한 기술들이 필요하며 특히 정밀하고 안전한 항법이 필수적으로 요구된다. 이때 도심지의 특성상 멀티패스 오차가 극심하고 가시 위성 수의 변화가 크기 때문에 기존의 무결성 감시기법을 UAM에 적용하기에는 제한적이다. 따라서 본 연구에서는 1초간 차분하는 반송파 위상 측정치를 활용하는 무결성 감시 기 법에 대해 연구를 진행하였다. 반송파 측정치의 경우 멀티패스 오차에 강인한 특성을 가지며, 이를 시간 차분하여 활용할 경우 미지정수 결정 없이 항법에 활용할 수 있다는 장점이 존재 한다. 이를 통해 본 연구에서 개발한 알고리즘과 기존의 유사한 무결성 감시 기법인 RRAIM과의 비교를 통해 성능 분석을 진행하였다.


RAIM Algorithm for UAM Based on Time-differenced Carrier Phase Measurement

Hojoon Jeong, Junesol Song, Jungbeom Kim, Changdon Kee


Various technologies are required to operate UAM in urban areas, with precise and save navigation being a crucial necessity. To achieve this, research is actively underway using concept of integrity that was originally developed for conventional aviation users. However, applying existing integrity monitoring method to UAM is limited due to the severe multipath errors and significant changes in the number of visible satellites in urban environments. Therefore, in this study, research was conducted on an integrity monitoring technique that utilizes carrier phase measurements differentiated every second. Carrier phase measurements have the advantage of being robust against multipath errors, and when used in time differentiation, they can be applied to navigation without the need for integer ambiguity resolution. Through this, the research developed an algorithm and conducted a performance analysis by comparing it with a similar integrity monitoring technique called RRAIM.

Keywords: RAIM, TDCP, UAM


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정호준
서울대학교