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   P-09최경수471-474.pdf (2.7M)
2022-11-03 13:30-14:30 [P-09] Poster

다중 센서 융합 기반 대형 전기버스의 주행 중 무선충전 효율 향상을 위한 운전자 지원용 항법 기술에 관한 연구
최경수, 사의환, 김재은, 김성진*


독일/영국 등 유럽 18개국에서는 21년 12월 전기차 판매량(17만6천대)이 경유차 판매량(16만대)을 앞지르면서 전문가들은 앞으로 전기차의 보급이 더욱 가속화될 것이라는 예상을 한 다. 전기차의 보급이 늘어남에 따라 최우선으로 해결되어야 하는 충전 관련 요소 기술 및 단체 표준화 개발이 활발히 진행되고 있다. 이들 중 차량용 무선충전 기술은 주차장 지면에 충전 패드를 설치하고 충전하는 타입과 레일 형태의 충전 패드를 도로에 설치해서 주행 중에 충전하는 타입이 개발되고 있다. 두 타입 모두 지면&차량의 패드의 정렬 상태에 따라 충 전 효율이 급격하게 변동하는 특징이 있어, 정확한 항법 기술이 요구된다. 기존에 주행 중 무선충전 타입에서 활용되는 항법 기술은 GPS 단독 모듈 혹은 지면에 설치되는 자석, 코일 에서 방출되는 전자기장을 인식하는 기술로 GPS 단독 모듈로 인한 음영구간에서의 측위 정확도 저하, 전자기장 인식을 위한 별도의 데이터 처리를 구성해야 하는 점과 자율 주행이 아닌 운전자 육안에 의한 수동 조작을 통해 정렬을 하는 단점이 존재한다. 본 논문에서는 GPS 단독 모듈이 아닌 IMU 및 차량 정보 그리고 고정밀 디지털 맵을 융합한 절대 측위와 카 메라(전방)를 활용한 상대 측위 방식을 융합한 시스템으로 구성하여 주행 중 무선 충전에 있어 정렬 위치 오차를 향상시키는 방법에 대해 연구했다.


A Study on Driver-Assisted Navigation Technology for Improving Wireless Charging Efficiency in Large Electric Buses Based on Multi-Sensor Fusion

Kyoung Soo Choi, Yui Hwan Sa, Jae Un Kim, Sung Jin Kim*


In 18 European countries, including Germany and the United Kingdom, electric vehicle sales (176,000 units) surpassed diesel vehicle sales (160,000 units) in December 21, and experts predict that the supply of electric vehicles will accelerate further in the future. As electric vehicles are more widely distributed, the development of charging-related element technology and group standardization, which shall be resolved as a top priority, is actively progressing. Among them, wireless charging technology for vehicles is developing a type that installs and charges a charging pad on the ground of a parking lot and a type that installs a rail-type charging pad on the road to charge while driving. Navigation technologies used in wireless charging types while driving are GPS-only modules, magnets installed on the ground, and electromagnetic fields emitted from coils. The GPS-only modules reduce positioning accuracy, configure separate data processing for electromagnetic field recognition, and align it with the driver's eyes. In this paper, we studied how to improve alignment position error in wireless charging by configuring a system that combines absolute positioning with high-precision digital maps and relative positioning using a camera (front) rather than GPS alone module.

Keywords: wireless charging system, E-Bus, sensor fusion, optimal charging position


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최경수
한국자동차연구원