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2020-11-12 11:20-11:40 [A2-3] KASS 특별세션 II

KASS 통합운영국 구현 및 검증 방안 연구
윤상은*, 이은성, 원대희, 홍운기, 김희성, 박열


Korea Augmentation Satellite System (KASS)는 국토교통부에서 2023년 운영을 목표로 개발중인 한국형 정밀 GPS 보정시 스템이다. KASS는 항공기의 안전에 영향을 미칠 수 있는 시스템으로 공항시설법에 항행안전시설로 등록되어 있어, 국내 기술기준 및 국제 표준에 따라 높은 신뢰성을 가지도록 개발해야 한다. KASS는 기준국, 중앙처리국, 위성통신국, 정지궤 도위성 및 통합운영국으로 구성되어 있으며, 이 중 통합운영국(KCS: KASS Control Station)은 KASS 시스템의 감시, 제어, 데이터 저장 기능을 수행한다. 통합운영국은 유럽우주국에서 발행한 ECSS 표준 및 미국 RTCA에서 발생한 DO-178B 등 의 표준에 따라, 국외 공동 개발업체인 TASF가 제시한 통합운영국 관련 하위체계 요구사항, 내/외부 인터페이스, 예비안전 성 평가 결과를 만족하도록 개발하고 있다. 또한, 통합운영국을 구성하는 Central Control Facility (CCF), Support Facility (SF), NOTAM Interface 등 각 구성요소에 대한 개별 검증 및 통합 검증을 수행할 예정이다. 본 논문에서는 요구사항, 품질 기준, 시스템 구조, 물리적 구성, 아키텍처, 내/외부 인터페이스 등의 통합운영국의 구현 방안과 검증 대상, 검증 환경 및 검증 절차 등의 통합운영국 검증 방안에 대하여 분석하였다.


A Study on KASS Control Station Implementation and Verification

Sang-Eun Yun*, Eun-Sung Lee, Dae-Hee Won, Woon-Ki Hong, Hee-Sung Kim, Yeal Park


Korea Augmentation Satellite System (KASS) is a Korean precision GPS augmentation system being developed by the Ministry of Land, Infrastructure and Transport with the goal of operation in 2023. KASS is a system that can affect the safety of aircraft and is registered as a navigation safety facility in the Airport Facilities Act, so it must be developed to have high reliability in accordance with domestic technical standards and international standards such as ECSS standard issued by the European Space Agency and DO-178B issued by RTCA in the United States. KASS consists of 7 of KASS Reference Stations (KRSs), 2 of KASS Processing Stations (KPSs), 3 of KASS Uplink Station (KUSs), 2 of geostationary satellite (GEO), and 2 of KASS Control Stations (KCSs), among which the KCS performs the functions of monitoring, controlling, and storing data of the KASS system. The KCS being developed to satisfy the requirements of the sub-system related to the KCS, internal/external interfaces and preliminary system safety assessment results suggested by TASF, a foreign joint developer. In addition, individual verification and integrated verification are planned for each component, such as Central Control Facility (CCF), Support Facility (SF), and NOTAM Interface, which constitute the KCS. This paper introduces the analysis of the KCS design driver, system structure, functional structure, verification method and procedure.


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윤상은*
한국항공우주연구원