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2020-11-12 15:30-15:50 [C3-4] 해양 응용

내륙 수로에서의 ASF 추정 방안 연구
박슬기, 손표웅, 한영훈, 박상현*


국내 eLoran 시범 서비스가 서해북부 지역에서 수행될 계획으로 내륙 수로에서도 선박이 강인한 항법서비스를 이용할 수 있게 되었다. eLoran 서비스는 기존의 Loran-C 시스템에서 대기와 해상에서 발생하는 오차 이외에 육상을 통과하면서 발 생하는 Additional Secondary Factor (ASF)를 시변 항목과 시불변 항목으로 나누어 보정함으로써 정확도가 크게 향상되었 다. 시간에 따라 변하지 않는 ASF는 격자형태의 지도로 수신기에 저장하여 사용자가 현재 위치에서의 ASF 값을 추정하는 방식으로 사용한다. 하지만 내륙 수로의 경우 육상에 위치하여 해양과 비교하여 거리당 ASF 값이 급변한다. 따라서, 현재 추정한 위치가 격자 크기보다 큰 오차를 포함하게 되어 기존 방식으로 ASF 지도 작성이 어렵다. 본 논문에서는 해양 및 내 륙수로에서 격자 형태의 ASF 지도를 작성하기 위한 절차를 제안하였다. 제안한 방법을 활용하여 실신호 기반으로 ASF를 측정하고, 해양과 내륙수로에서 비교 분석하였다.


Study on ASF Estimation Method of Inland Waterway

Sul Gee Park, Pyo-Woong Son, Younghoon Han, Sang Hyun Park*


The domestic eLoran testbed service is a plan that can be carried out in the northern region of the West Sea, allowing inland waterway vessels to take advantage of robust navigation services. The eLoran service greatly improves accuracy by compensating the additional secondary factor (ASF) that occurs when passing through land by dividing it into time-varying and time-invariant terms. ASF is stored in the receiver as a grid map and is used by the user to estimate the ASF value at the current location. However, in the case of inland waterways, the ASF value per distance varies rapidly compared to the ocean. Therefore, it is difficult to generate an ASF map using the existing method because the currently estimated location contains an error larger than the grid size. In this paper, we proposed a procedure for generating ASF grid maps in maritime and inland waterways. Using the proposed procedure, ASF was measured based on real signals, and compared and analyzed in maritime and inland waterways.


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박슬기
해양 PNT 연구단